creative qualitative research

 



DIENSTEN


KWALITATIEF ONDERZOEK

SPECIALISATIES

CREATIEVE TOOLS

De kern van wat ik doe is kwalitatief onderzoek. Ik kan op senior niveau onderzoeksvraagstukken oppakken en uitvoeren, van het leiden van de kick off sessie en de groepsdiscussies of diepte interviews, tot het opleveren van een eindrapport, presentatie of workshop.

Naast het modereren van offline of online discussies, ben ik ook beschikbaar om online onderzoekscommunities te hosten en faciliteer ik graag workshops en co-creatie sessies. 

Alleen veldwerk uitvoeren, een onderzoeksvoorstel schrijven, of advies over een onderzoek geven is ook mogelijk, voor een vast uurtarief.

Ik ben breed georiënteerd en heb ervaring in de meest uiteenlopende branches en doelgroepen.
Ook de diverse typen kwalitatief onderzoek beheers ik, van concepttest tot customer journey, van online community tot strategisch positioneringsonderzoek.

Mijn hart gaat het snelst kloppen van twee typen onderzoek:

Explorerend strategisch onderzoek  Onderzoek dat aan de basis staat van innovatie en positionering: wat speelt er in onze markt? Hoe ervaren mensen onze categorie? Waar liggen kansen in onze branche? Onderzoeken waarbij je gedrag in kaart brengt, maar ook attitudes en diepliggende emotionele behoeften.
Hier werk ik graag met gedragsmodellen zoals Needscope, of met segmentatie zoals het in kaart brengen van Persona’s

Gedragsverandering | Behaviour Change 
Onderzoek dat antwoord geeft op de vraag wat mensen weerhoudt om gewenst gedrag te vertonen. Hierbij moet je per definitie dieper graven, omdat de eerste antwoorden geen verklaring bieden voor gedrag. Waarom blijft iemand die verder heel gezond leeft, toch roken? Waarom lukt het mensen niet een dieet vol te houden? 
Bij deze trajecten zijn gedragsexperimenten onontbeerlijk, evenals projectieve technieken en observaties.



In mijn werk zet ik graag creatieve tools in om het antwoord áchter het waarom te vinden. Enkele voorbeelden hiervan:

De blob tree
om verhoudingen tussen twee partijen op gevoelsniveau te begrijpen

Associatiekaarten – om woorden te geven aan gevoelens die nog te diep verborgen liggen

Projectieve collages – om mensen vrijuit te laten spreken, ongehinderd door sociale wenselijkheid

Moodboards – om een sfeer en gevoel te vangen die niet altijd in woorden te omschrijven zijn

Consumer diaries – om daadwerkelijk gedrag te registreren en hier op terug te komen in de interviews, in plaats van dit in het interview proberen te herinneren








E-mailen
Bellen
LinkedIn